سیب‌زمینی کنجدی تنوری

یازار :

+0 به یه ن


 سیب‌زمینی کنجدی تنوری یک پیش غذا و میان وعده خوشمزه برای آن دسته از افرادی است که تمایل به خوردن سیب‌زمینی با طعم و مزه جدید دارند.

سیب زمینی تنوری کنجدی


مواد لازم برای تهیه سیب‌زمینی کنجدی تنوری

سیب‌زمینی متوسط ۴ عدد

روغن سرخ‌کردنی بهار الماس ۲ قاشق غذاخوری

نمک دریا ۱ قاشق غذاخوری

پاپریکا ۱ قاشق غذاخوری

کنجد ۱ قاشق غذاخوری

پودر چیلی ۱ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه مقداری

طرز تهیه سیب‌زمینی کنجدی تنوری

ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی سینی فر کاغذ آلومینیوم بکشید و کف آن را با روغن چرب کنید.

در تهیه این پیش غذا می‌توانید از کیسه‌های مخصوص فر که برای پخت انواع غذاها در فر مناسب است استفاده کنید. اگر از کیسه فر برای تنوری کردن سیب‌زمینی‌ها استفاده می‌کنید ابتدا سیب‌زمینی‌ها را به تکه‌های متوسط خرد کنید و درون کیسه بریزید و سپس درون کیسه کمی روغن سرخ‌کردنی بهار الماس بریزید و ادویه‌ها را که شامل نمک دریا، پاپریکا، پودر چیلی و فلفل سیاه هستند به آن اضافه کنید و سپس کیسه را روی سینی فر که با فویل پوشانده‌اید قرار دهید و در فر بپزید.

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه سیب‌زمینی‌ها را از فر خارج کنید و از کیسه در بیاورید. سینی فر را با روغن سرخ‌کردنی بهار الماس چرب کنید. سپس سیب‌زمینی‌ سرخ کرده  را روی سینی فر بچینید و روی آن‌ها را کنجد بریزید و دوباره تا زمانی که کنجدها طلایی شوند در فر قرار دهید.

اگر از کیسه برای تنوری کردن سیب‌زمینی‌ها استفاده نمی‌کنید، سیب‌زمینی‌ها را ابتدا ۱۰ دقیقه آب‌پز کنید. سپس از آب خارج کنید و اجازه دهید آب سیب‌زمینی‌ها کاملا گرفته شود. بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها را به تکه‌های متوسط خرد کردید، آنها را روی سینی فر بچینید و سپس روی آن روغن سرخ‌کردنی بهار الماس به همراه ادویه‌ها بریزید. سعی کنید روغن همه جای سیب‌زمینی‌ها را بپوشاند. سیب‌زمینی‌ها را درون فر قرار دهید. بعد از ۱۰ دقیقه روی سیب‌زمینی‌ها کنجد بریزید و دوباره آن را در فر قرار دهید و تا زمانی که کنجدها طلایی شوند صبر کنید. سپس سیب‌زمینی‌ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود.

سیب‌زمینی‌ها برای سرو کردن آماده هستند. به همراه این پیش‌غذا می‌توانید از انواع سس‌ها استفاده کنید.

سرخ کردن عمیق

برای تهیه غذاهای سرخ‌کردنی به روش عمیق الزاما نیاز به استفاده از دستگاه سرخ‌کن نیست. تنها وسایلی که برای سرخ کردن غذاها به این روش نیاز دارید، یک ماهیتابه با ارتفاع زیاد و کفگیر یا انبر مناسب برای بیرون آوردن غذاها از روغن هستند. همچنین به یک سبد برای قرار دادن غذاها بعد از سرخ کردن به منظور خروج روغن اضافی، نیاز دارید. در این پست از مجله بهار تکنیک‌های آسان برای سرخ کردن عمیق غذا بدون دستگاه سرخ‌کن را به شما آموزش می‌دهیم.

 مراحل و تکنیک‌های سرخ کردن عمیق غذا:

  1. ابتدا یک ماهیتابه مناسب با ارتفاع زیاد را که برای سرخ کردن غذا مناسب باشد، انتخاب کنید. سپس روغن سرخ‌کردنی بهار یا بهار الماس را تا نیمه ارتفاع ماهیتابه، درون آن بریزید. فاموش نکنید که برای سرخ کردن عمیق، روغن خیلی داغ می‌شود و زمان سرخ کردن هم طولانی است. بنابراین برای اینکه روغن نسوزد حتما از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنید که اگر برای مدت طولانی در دمای بالا باشند، نمی‌سوزند.
  2. معمولا اگر ارتفاع دیواره ماهیتابه در حدود ۲۰ سانتی‌متر باشد، می‌توانید آن را تا ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر از روغن سرخ‌کردنی پر کنید. از آنجایی که در این روش مصرف روغن سرخ‌کردنی زیاد است، بهتر است قطر ماهیتابه کم باشد و در عوض ارتفاع آن زیاد باشد تا روغن کمتری مصرف کنید. در روش سرخ کردن عمیق، مواد غذایی برای سرخ شدن باید حتما در روغن شناور باشند.
  3. روغن را تا دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد داغ کنید. برای اینکه روغن را تا دمای مناسب حرارت دهید بهتر از دماسنج‌هایی استفاده کنید که توانایی اندازه‌گیری دما در این محدوده دمایی را دارند. معمولا وقتی غذا را داخل روغن داغ می‌ریزید، درجه حرارت روغن افت می‌کند؛ به همین دلیل به منظور یکنواخت ماندن دمای روغن، بعد از اینکه غذا را داخل روغن ریختید، ابتدا کمی درجه حرارت را بالا ببرید و سپس آن را کم کنید تا دمای روغن یکنواخت و بدون تغییر بماند.
  4. وقتی غذا را در روغن سرخ کردید و به اندازه کافی سرخ شد، آن را از روغن بیرون بیاورید و در یک سبد قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود و سپس آن را روی کاغذ یا حوله مخصوص قرار دهید تا تمام روغن اضافی آن گرفته شود. این کار باعث می‌شود تا غذای سرخ‌شده برشته بماند و به اصطلاح خمیر نشود.
  5. ماهیتابه و ظرفی را که برای سرخ کردن غذا استفاده می‌کنید نباید زیاد بزرگ و یا بیش از حد کوچک باشد. جای مواد غذایی در تابه باید باز باشد.
  6. مواد غذایی برای سرخ کردن باید کاملا خشک باشند؛ در غیراین‌صورت روغن به اطراف می‌پاشد و حتی امکان آتش گرفتن تابه وجود دارد. در مواردی که در حین سرخ کردن روغن آتش می‌گیرد به هیچ عنوان روی آن آب یا مواد دیگر مثل شکر و آرد نریزید. برای خاموش کردن آتش از حوله و یا کپسول آتش‌نشانی استفاده کنید.
  7. وقتی غذا را در روغن داغ می‌ریزید، روند سرخ شدن غذا بسیار سریع اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهید غذا در حالت سرخ کردن فقط نیم‌پز شود، تنها ۳۰ ثانیه سرخ کردن کافی است. هرچه تکه‌های غذا کوچک‌تر باشد، روند سرخ شدن آن سریع‌تر پیش می‌رود.
  8. استفاده از حوله و کاغذ مخصوص برای گرفتن روغن اضافی غذای سرخ‌کرده ضروری نیست اما اکیدا توصیه می‌شود. حوله و کاغذ مخصوص، روغن اضافی غذا را به راحتی جذب می‌کنند و اجازه می‌دهد غذا ترد بماند. به‌علاوه اگر روغن اضافی غذا بعد از سرخ کردن گرفته شود، میزان چربی آن کمتر خواهد شد.


 


  • [ ]